Thursday, August 02, 2012

~Alkisah Pintu Pagar~

Assalamualaikum w.r.t

Ini cerita pasal kisah minggu lepas. Last week Te-Yan kena jaga pintu pagar sekolah. Ini semua alkisah Program Sekolah Penyayang yang telah diarahkan oleh kementerian. Jadi sekolah Te-Yan dah buat giliran setiap guru akan merasa jaga pintu gate. Bermula 7 pagi hingga 7.45 pagi. Apa kena buat kat situ..? Heheheh dah nama lagi sekolah penyayang, jadi cikgu-cikgu yang kena bertugas di pintu gate tu pun kenalah jadi "cikgu penyayang". Kena mengalu-alukan kedatangan pelajar ke sekolah. Wauuuu hebat budak sekolah zaman sekarang kan. Sampai sekolah dah ada orang jemput masuk dalam sekolah. 

Macam-macam insiden jugalah bila kena giliran Te-Yan. Macam-macam gelagat pelajar yang ditonjolkan kat depan pintu gate tu. Ada yang dah datang awal, tapi ambil masa untuk melepak macam benteng kat tepi bukit sebelah kelas Form 6 tu. Duduk berbaris kat situ dah macam tembok. Ada yang cuba untuk ponteng sekolah. Nasib baik lah pakcik Rela tu bagitau budak yang sama jugak nak ponteng. Te-Yan usha-usha budak tu nak tengok dia ponteng ke tak. Tetiba ada pulak member dia datang bawak dia balik. Then tahan lah kawan dia tu. Nak berselindung jugak tak nak bagitau kawan dia tu nama apa. Heh korang hengat cikgu-cikgu nie tak tahu cara ke nak bagi korang tu keluarkan jawapan bila disoal. Wooo tetiba budak yang nak ponteng tu datang pulak sekolah. Bila tanya, jawapannya, " Saya balik kejap"..Then Te-Yan tanya balik, "Bukan ke ko pi kedai ke tadi..?"..haaa ingat boleh kelentong. Baru form 3 tapi perangai...haishhhhh..sabor je lah bila jadik cikgu nie kan. 

Kadang-kadang kesian pun ada gak kat budak-budak ni. Nak kata orang susah, tak jugak. Datang sekolah naik moto atau kereta. Ada yang datang ke sekolah dengan baju yang digunting jadi pendek. Dah elok-elok baju tu labuh, digunting sampai atas pusat. Dilepaskan keluar pulak baju tu. Haisss ingat hensem sangat ke macam tu. Selekeh lagi ada lah. Itu belum mereka yang berbadan besar memakai baju sekolah yang kecik. Ala-ala baju sekolah rendah. Rasanya baju adik-adik dorang lah tu. Agaknya kalau pakai baju kecik tu, boleh lah tunjuk muscle-muscle lengan yang berketui-ketui tu. Cuba pulak korang bayangkan, bila kaki seluar yang besar tu dikecikkan sampai fit. Ya Ampun hodoh gila wehhhh. Dah kena gunting ngan cikgu-cikgu disiplin pun masih juga buat. Memang tak paham bahasa. Kalau pelajar perempuan pulak, dah pakai tudung kalau boleh nak singkat lagi. Kain tu kalau boleh nak singkat lagi sampai boleh nampak stokin yang berwarna-warni. 

Dan yang best sekali, pada hari tersebut 3 orang budak ponteng sudah dapat ditangkap oleh penyelia petang. Siap kena jalan kaki dan diekori oleh penyelia petang dengan kereta hingga ke gate sekolah. Hehehhe tu lah ponteng lagi. Korang ingat cikgu-cikgu tak tau ke port ponteng korang tu kat mana. Mana nak lari.....cubalah bayangkan perasaan parents korang bila tau korang ni ponteng..? 

Kesimpulannya kat sini, Te-Yan tengok, bila ada program Sekolah Penyayang ni masih ada lagi parents yang hantar lambat anak ke sekolah. Ada yang 7.45 pagi baru hantar anak ke sekolah. No comment lah Te-Yan kalau macam nie. Kalau dah sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah bermula jam 7.30 pagi, tapi kalau ada parents yang hantar anak jam 7.45 pagi, tidak kah 15 minit anak anda telah ketinggalan dalam pembelajaran mereka..? Cuba renungkan. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...