Saturday, May 03, 2014

~#throwback Labuan Aku Datang Part 3 : Pembudayaan VLE di Zon Sabah, Labuan dan Sarawak~

Assalamualaikum w.r.t

Sambung lagi entri kegiatan TeYan and frenz di Labuan. Untuk entri kali ini, TeYan akan ceritakan apa sebenar tujuan TeYan and frenz ke Labuan.

Kumpulan kami seramai 12 orang yang terdiri daripada 3 orang pegawai BPTV, 7 fasilitator dan 2 urusetia telah berkampung selama 3 hari di KV Labuan untuk memberi tunjuk ajar kepada pensyarah KV dan guru SMT sekitar Labuan, Sabah dan Sarawak dalam membudayakan VLE Frog dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Ini merupakan kumpulan kedua yang dianjurkan oleh pihak Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional (BPTV). Kumpulan 1 telah berlangsung dengan jayanya di KV Kajang untuk Zon Tengah.

Sepanjang 3 hari berkursus, memang ada kelainan pada group kali ini. Kelainan dari segi apa? Kelainan dari segi sikap dan semangat pensyarah KV dan guru SMT yang hadir ke kursus ini. Pembinaan laman pembelajaran berlangsung pada hari kedua kursus. Kami kagum dengan semangat mereka. Dalam tempoh sehari bermula dari jam 8.30 pagi sehingga 6.00 petang kumpulan ini dapat menghasilkan laman-laman pembelajaran yang sangat menarik dan kreatif. Waktu pembentangan pun ada yang volunteer untuk present laman yang telah dihasilkan. Bayangkan pada masa itu, aircond tidak berfungsi dengan baik, peserta yang ramai dalam satu lab yang besar, tengah hari sampai petang memang panas dalam lab tu. Sampai kena buka tingkap untuk pengudaraan. Tapi peserta kursus tidak merungut. Tekun menyiapkan laman pembelajaran masing-masing. Alhamdulillah, talian internet di sana baik sepanjang kursus. Ada juga berlaku gangguan talian internet tapi peserta kursus tak merungut kalau talian internet agak slow, malah mereka semua dah get ready dengan broadband masing-masing. Kami memang rasa sangat bangga dengan mereka. TeYan kongsikan di sini memory semasa di sana. 

Sebahagian pelajar KV Labuan. Masing-masing sibuk menyiapkan tugasan sementara menunggu waktu kelas seterusnya. 


Sangat teruja dengan makmal komputer yang sangat luas di KV Labuan. Bestnya kalau dapat makmal macam ni. Boleh menampung sehingga 60 orang peserta.

Pegawai dari BPTV, En Mohd Rahdi bin Darus memberikan taklimat.

Inilah peserta-peserta kursus yang terdiri daripada pensyarah KV dan guru SMT. Sangat friendly.

Tece Aida sedang memberikan tunjuk ajar kepada peserta.

Cikgu Adnan dari KV Sepang menunjukkan kepakaran.

Masalah teknikal..hehehe perkara biasa setiap kali kursus VLE dijalankan. Tak dapat detect wifi kita pakai kabel lerrr....

Cikgu Asmah with her group. Fasi telah dibahagian kepada beberapa kumpulan.

Hamboi aihhh Cikgu Amy...tekun bebenor.

Sifoo of the day..hihhi......dengor penerangan Cikgu Azmi neh....

Kusyuknya mereka.

Ngeeee this is my group from Sarawak. Hebat explore.Ajor sikit jer tapi hasil memang sangat interaktif.

Syoknye Cikgu Asmah dengan kumpulannya.

Cikgu Alice from Kuching. 1st presenter tau. Semangat present. Tahniah cikgu.

Heheeh....nak tau tak nama cikgu ni ?...korang mesti terkujat...mula-mula cam tak caya jer...tapi...lahhh betui ler..nama cikgu ni FARID KAMIL..nama macam artis youuuuu...orang Perak...dekat ngan kampung opah TeYan.....tapi ngajor kat Sarawak.

Apa yang satu tu ye cikgu..????

Memang semua bersemangat nak present.Tak perlu nak panggil. Semua volunteer nak present.

Peserta kursus. Ni baru sebahagian. Ada lagi beberapa group terpaksa balik awal sebab nak kejor flight.

Kami fasi yg pantang nampak camera. Heeee...Janji tugas kami dah laksanakan dengan sebaiknya.

Mereka yang awesome

Mereka yang bersemangat

Mereka yang ceria

Terima kasih KV Labuan

Subhanallah...dapat melihat matahari naik dari KV Labuan ni. Pemandangan yang cukup indah. 

Tahniah kepada semua peserta kursus yang telah memberikan kerjasama dan komitmen yang tinggi sepanjang 3 hari berkursus. Semoga ilmu yang kami sampaikan dapat anda semua manfaatkan. Selamat membudayakan VLE di KV dan SMT.










No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...