Thursday, September 22, 2011

Kemaafan Dendam Yang Terindah

Assalamualaikum w.r.t

" Forgiveness is not forgetting an injustice done
It is the understanding that allows us to set aside
the emotional impact of that injustice pertaining to ourselves.
When we no longer hold those emotions, 
and have understanding for the person, we have forgiven them"
~MoonSinger~


Semalam perasaan "terasa hati" itu masih membuku di hati Te-Yan. Sehingga sukarnya di hati Te-Yan untuk memberi kemaafan. Bukannya Te-Yan berdendam, tetapi perlukan masa untuk meredakan kemarahan di hati. Tetapi apabila perkataan "KEMAAFAN" diucapkan dengan penuh keikhlasan, akhirnya kemarahan dan terasa hati itu luntur dengan sendirinya. 

Sesungguhnya KEMAAFAN ITU DENDAM YANG TERINDAH. Sungguh Te-Yan tidak sangka, seseorang yang membuat hati Te-Yan tersentap semalam, memohon kemaafan yang penuh ikhlas dari dirinya. Mulanya ego dalam diri ni mengatasi segalanya. Mahu sahaja Te-Yan buat tidak tahu. Tapi bila difikirkan semula tidak salah sekiranya kita memberi peluang seandainya ada orang yang ingin memohon kemaafan dari kita. 

Sudah lama Te-Yan tidak berbual panjang dengan seseorang itu. Jadi peluang yang ada itu Te-Yan cuba bertanya permasalahan yang ada. Akhirnya sudah tahu apa puncanya. Alahai hanya sekecil perkara. Tapi kesannya amat mendalam. Tapi Te-Yan sudah berikan nasihat agar semangatnya kembali pulih. Bila dengar kembali suara dan gelak ketawa yang dah lama tidak didengar, gembira rasa di hati. Mudah-mudahan dirinya dapat kembali "spirit" yang dicari. 

Sungguh terharu bila kemaafan yang dipinta berkali-kali. Penuh keikhlasan. Akhirnya kemaafan itu Te-Yan terima. 

Tidak salah jika kita memaafkan seseorang kerana itu satu perkara yang terindah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...