Thursday, August 18, 2011

CRIMPING CABLE !!! Apa Tuuu...?

Assalamualaikum

Perggghhhh hari ni Te-Yan tiga masa bersama students 4ICT. Sejam setengah kelas ngan depa. Haishhhhh...Hehehehe hari ini mendera mereka buat STRAIGHT CABLE. Muahahahaha hari nie testing je dulu. Bagi depa bermanja-manjaan dengan peralatan nak buat cable tu. Kalu dah bersedia baru buat yang betui punya. Dasyat silibus budak-budak nie. Te-Yan pun tak belajaq crimping cable masa dok kat universiti dulu. La ni kalu depa semua sambung belajaq ICT kat universiti, kompom tak nganga aihhhh...Semua tau dah. 

Macam-macam emosi dok ada hari ni. Ada yang menjerit penuh gumbira sebab first time buat terus jadi. Ada yang tensen sebab buat bape kali pun masih tak jadi-jadi jugak. Tu lah, Te-Yan dah habaq mai dah. Sebelum nak buat tu baca Bismillah dulu. Seb baik takde yang meroyan kat dalam kelas tadi. Dari 18 orang students hanya 6 orang ja yang berjaya crimping cable sampai successful. Hahahahahah......Te-Yan dok gelak ja dalam kelas tadi. Tak pa ada peluang lagi nak buat.....

Sebelum tu kita tengok dulu apa bahan yang diperlukan untuk buat Straight Cable neh...


Ni nama dye CAT 5E CABLE...La ni banyak dah pakai  CAT6 CABLE. Lagi laju speed nya. So dalam cable ni ada lagi 8 wayar berpintal.






Yang ni pula, RJ45 CONNECTOR. 8 wayar tadi tu kena susun elok-elok, then kena masukkan kat dalam RJ45 neh. Kalau yang telefon punya hanya ada 6 slot aja.





Ni dipanggil STRIPPER. Alat nak potong jaket CAT5E Cable. Ada banyak jenis. Tapi yang nie lagi okey. Nampak ja macam cokia, tapi lagi tahan.







Ni CRIMPING TOOL. Alat nak crimp kepala RJ45 tu. Kalau dah crimp memang tak leh nak tarik keluar semula RJ45 tu. 




Yang ni CABLE TESTER. Dah puas hati dengan cable yang dibuat, meh la test guna tester neh. Haaaa masa ni la nak tau jadi ka dak cable tu....ngeeeee
Jom kita tengok apa depa dok buat tadi.....


Heheheh tu menda-menda yang digunakan untuk buat straight cable. Ada STRIPPER. Ada CRIMPING TOOL. Ada CAT 5E CABLE. Ada RJ45 CONNECTOR..huhuhuhu
Heheeh tyme ni depa kena straight kan 8 wayar dalam cable CAT5E tu. Cable CAT5E tu jenis Twisted pair cable. Pasai apa paggil TWISTED PAIR...? Haaaa sebab kat dalam cable tu dok ada 8 wayar yang berpintal-pintal. So depa kena rungkai semua 8 wayar tu bagi lurus dan disusun ikut susunan yang betui. Tyme ada yang dah tak senang duduk sebab rumit gila nak buat. Hahaha tak rumit pun sebenaqnya. Tapi sebab depa first time jumpa menda ni kan. Nak bagi luruskan wayar ja dah dekat 10 minit. Haiyooooooo....sangat lama....
Khusyuk sungguh la dok meluruskan wayar..Dah habes depa luruskan dan susun ikut susunannya, depa kena pulak potong wayar yang berlebihan tu supaya nampak kemas bila dimasukkan ke dalam RJ45 Connector tu. Wahahahaha tyme ni sangat lah menguji keimanan sebab kena pastikan 8 wayar tu masuk dengan betul dalam RJ45 Connector. Ada pulak yang tanya soalan "Tece, takde mesin ke yang boleh buat cable tu..?"..haisssshh korang kene buat manual yeeee....Baru tau sakit ka tak sakit ka tangan tu dok pulun masukkan wayar kat RJ45 Connector. Then depa kena crimp plak wayar yang dah masuk kat RJ45 tu dengan crimping tool. Tujuan supaya cable tak terkeluar dari RJ45 Connector.
Lastly, depa kena test cable depa buat tu dengan Cable Tester. Tyme ni baru lah tau cable depa tu jadi ka dak. Kalau Straight Cable kedua-dua bahagian yang dimasukkan cable tu akan menyala serentak bermula dari no 1 sehingga 8. Ni antara student gurl yang berjaya buat crimping cable.

Heheheh maka selesailah tugas Te-Yan pada hari ini. After this depa kena buat plak CROSS CABLE.

!!!!! SEKIAN !!!!!

5 comments:

cik dot said...

huhuhu. tingt zaman sekolah dlu. cik dot wat gak dlu kat skul.
amik ict gak ke?

ninynokakashichi said...

hee~ ingat lagi mse skolah dulu . ktorang dok habes kan cable 2 . sebab asyk salah jerk :D

MARZIEAN MOHD SHAPIAN said...

cik dot : heheeh nie mesty cik dot x-student ICT..skula mana dulu..? mesty Te-Yan kenai cikgu yg ngajaq cik dot tu....

MARZIEAN MOHD SHAPIAN said...

niny: hahaha memang pon..sampai x cukup...lastly tece terpaksa kena kan charge la...hahahah

MARZIEAN MOHD SHAPIAN said...

lepas ni nk tengok depa wat cross cable jadi tak....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...