Wednesday, August 17, 2011

Nuzul Quran | 1432H

Assalamualaikum w.r.t

Hari ini sudah 17 hari kita berpuasa. 17 hari berpuasa bersamaan dengan 17 Ramadhan bersamaan dengan hari Allah turunkan kalam Allah iaitu AL-QURAN sebagai panduan umat Islam di dunia ini. Al-Quran bukan hanya sebuah kitab panduan tetapi juga merupakan kitab pentunjuk, kitab peringatan, kitab kemuliaan, kitab kerahmatan, kitab kebenaran, kitab kemenangan, kitab kerahmatan, kitab keberkatan, kitab penyembuhan malah merupakan juga kitab penyatuan.

Peristiwa Nuzul Quran merupakan peristiwa turunnya ayat Al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad S.A.W secara berperingkat-peringkat menjadi lengkap. Peristiwa ini berlaku pada malam Jumaat 17 Ramadhan tahun ke 41 daripada hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira' . Perkataan "Nuzul" membawa pengertian turun atau berpindah dari atas ke bawah. Ayat Al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama surah Al-Alaq


Terjemahan Surah Al-Alaq [Segumpal Darah] Ayat 1-5

Ayat 1:
Bacalah dengan [menyebut] nama Tuhanmu Yang Menciptakan

Ayat 2:
Dia yang telah menciptakan manusia dari segumpal darah

Ayat 3:
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah

Ayat 4:
Yang mengajar[manusia] dengan perantaraan kalam

Ayat 5: 
Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahui.


Allah S.W.T telah berfirman:
"Hai manusia! Sesungguhnya telah datang kepadamu [Al-Quran yang menjadi] pelajaran daripada Tuhanmu. Penyembuh bagi[sifat-sifat jahat] yang berada di dalam dada. Dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman" (Surah Yunus: 57)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...