Saturday, July 23, 2011

Jika Sakit Pasti Ada Penawarnya

Assalamualaikum w.r.t


Migrain menyerang lagi. Rasanya minggu ini sudah 4 kali Te-Yan diserang migrain. Penyakit yang dah imune pada Te-Yan sejak dulu. Sampai satu tahap makan ubat pun dah tak mampu untuk melegakan sakit migrain ni. Akhirnya perlukan waktu tidur juga untuk kurangkan kesan sakit. Bukan tidak mencuba petua itu dan ini, tetapi hasilnya tetap sama. Bukan tidak cuba makan vitamin tambahan itu dan ini, tapi bila nak kena, kena juga. Jadi Te-Yan cuba kongsikan petua yang Te-Yan jumpa dalam Internet ini untuk perkongsian bersama. Cara ini adalah mengikut kaedah rawatan Islam. Mudah-mudahan boleh diamalkan. Insya Allah.

Ambil daun misai kucing dan dimasukkan ke dalam segelas air yang baru mendidih. Kemudian di minum waktu pagi dan malam sebelum tidur. 

Doa yang disarankan:

  • Baca Al-Fatihah
  • Baca Selwat Syifa : 

“Allahumma sholli ‘alaa sayyidina muhammadin thibbal quluubi wadawaa ihaa wa’aa fiyatil abdaani wa syifaa iha waa nuuril abshori wadhiyo iha wa ‘alaa aalihi wassohbihi wabarik salam”
Maksud : “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad SAW, yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabatnya”

  • Baca “La yu shod da’una ‘anha walaa yunzifun” : Mereka tidak pening dan tidak pula mabuk
Di samping itu, kita digalakkan menjaga pemakanan, perlukan suasana yang tenang dan tidur yang cukup.Doa dibaca pada pesakit dan bahan. Air dibuat mandi dan minum. Pesakit yang teruk hendaklah baring dengan menghalakan kepala ke arah kiblat. Zikir dgn tenang hingga air di seluruh tubuh kering sendiri atau sehingga tertidur.
Moral: Tidak salah sekiranya mencuba sesuatu yang tidak akan memudaratkan diri sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...