Monday, July 11, 2011

Satu Bulan Yang.........???????

Assalamualaikum w.r.t

Jam menunjukkan 10.18 malam. Masa post ini ditulis, Te-Yan masih ada di hospital. Menemankan si kecil malam ini. Ayah dan abang si kecil juga ada bersama. Kiranya malam nie kami sekeluarga berkampung menemani si kecil. 


Rasa muka pun dah naik hijau selama sebulan neh.....ngeeeeee


Satu Bulan Yang..........?????
Satu bulan yang apa ye....
Satu bulan yang haru biru....
Satu bulan yang kelam kabut....
Satu bulan yang macam-macam.....
Satu bulan yang memeningkan kepala.....
Satu bulan yang penuh dugaan......

Ye..bila diingat kembali sejak bermula hari pertama persekolahan bulan Jun yang lalu, dari situ lah macam-macam dugaan yang menimpa Te-Yan dan anak-anak. Mana tidaknya bermula dengan episod anak sulung Te-Yan kena chicken pox. Sehingga memaksa dia bercuti selama dua minggu. Dalam cuti sekolah tak nak pula chicken pox tu datang singgah. Nak juga waktu persekolahan.Dalam tempoh itu juga Te-Yan menjaga dia di rumah bergilir bersama ayahnya. Dalam hati terdetik rasa risau jika adiknya terkena demam yang sama. Rupanya telahan Te-Yan betul. Adiknya pula dijangkit chicken pox pula. Waduuuhhhh...lagi teruk si kecil kena. Sampai masuk hospital. Sampai kena buat ultrasound. Alhamdulillah nasib tiada perkara serius yang berlaku. Cuma kena infection yang agak teruk di tangan si kecil. Dan yang seronoknya, esok si kecil dah boleh keluar wad. 

Dan dalam satu bulan nie juga lah, Te-Yan penat mengejar pelajar-pelajar ICT Te-Yan untuk melengkapkan tugasan pentaksiran. Sampai kena * meraih simpati * supaya mereka siapkan mengikut tempoh yang ditetapkan. Liat betul nak menyiapkan tugasan. Maka akhirnya hari ini berjaya juga baki 4 kerat pelajar tu siapkan tugasan mereka. Pedih jugalah telinga mereka mendengar "leteran" Te-Yan dari pagi sampai waktu balik sekolah. Nasiblah kan. Kerja yang dah lama disuruh buat sambil lewa. Bab kerja nie Te-Yan paling tegas. Dah nama lagi tugas guru membantu pelajar nya. Tapi pelajar yang tidak tahu nak menghargai. Dan masih lagi ada manusia yang mempertikaikan tugas seorang guru. 

Walau apapun, Te-Yan sudah boleh menarik nafas lega apabila masalah Te-Yan sudah selesai satu demi satu. Itulah ganjarannya jika kita bersabar.


Senyum...tak perlu kata apa-apa....


Moral : Sabar itu besar ganjarannya...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...